понеділок, 20 травня 2024 г.
Конституційна пастка для Києва. Чи є з неї вихід?

Конституційна пастка для Києва. Чи є з неї вихід?

Леонід Косаківський

Київський міський голова, голова Київради, голова міської державної адміністрації в 1993 - 1998 рр.

В Україні знову заговорили про зміни до Конституції.

Наприкінці минулого року інформагентства поширили новину про те, що Конституційна Асамблея (далі — КА) завершила роботу над проектом Концепції внесення змін до Конституції України. Як можна було зрозуміти з повідомлень, очікувалося, що проект концепції буде схвалений на засіданні КА в січні й одержить оцінку Венеціанської комісії в березні. Далі “асамблеїсти” планували підготувати текст відповідного законопроекту. Деякі політики навіть прогнозували, що він може бути проголосований парламентом вже восени.

Утім останні події в нашій державі та Євромайдан внесли корективи в ці наполеонівські плани. Вони відкладені.

Конституційні зміни стали предметом переговорів влади та опозиції. Анонсується, що з цією метою, можливо, вже наступного тижня, буде створена в парламенті відповідна комісія.

Киян у цій всій ситуації, ясна річ, цікавить, а що ж ці новації, в разі їх втілення в життя, дадуть для розв’язання управлінської кризи в столиці?

Схоже, що нічого, бо ця тема взагалі випала з поля зору КА та, можливо, й не дуже когось цікавить й зараз, бо опозиція веде мову лише про повернення Конституції 2004 року. Про зміни положень, які стосуються нашого міста, ні пари з вуст.

А проблеми, з якими стикається Київ останні 18 років в сфері управління, — насамперед конституційного походження. І це потрібно всім усвідомити.

Нинішня модель влади в столиці — продукт “конституційної ночі” 96-го, коли за ініціативою Банковою була проголосована низка суперечливих, підступних норм Основного Закону щодо організації влади в Києві, визначення повноважень органів місцевого самоврядування й виконавчої влади в місті, які в подальшому дозволили центральній владі як циган сонцем крутити законодавством, з допомогою фальсифікації закону про столицю та рішень кишенькового Конституційного суду насадити в Києві панування своїх намісників, відібравши  у киян притаманні їм з давніх-давен свободи й привілеї.

 Кажуть, що це був результат домовленості в 1996-му політичних сил і влади. А по суті — це була зрада киян. Саме “компромісна” недосконалість Конституції призвела до того, що столиця не має мера, а городяни не мають жодного впливу на ситуацію в  місті.

Йдеться, насамперед, про статті 118 і 140 Конституції. В них прописано, що особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті Києві визначаються окремим законом.

Ця норма, зрозуміло, владою трактується як можливість центру підкорити місто собі.  У нас численні чиновницькі спекуляції навколо особливого статусу столиці зводяться чомусь не до розширення прав киян (як воно й мало б бути), а до їх обмеження.

Насправді формула такого статусу має виглядати так: усі права Києва як міста плюс усі права й обов’язки Києва як столиці. Натомість вся чиновницька рать робить усе можливе, щоб перетворити Київ на найбезправніше місто України, на свого роду військовий трофей бюрократично-номенклатурної орди, відданий їй на “поток і розграблєніє”.

Місто є. Самоврядування немає. Такі гіркі реалії сьогодення.

Тому й маємо те що маємо. Захотіли — об’єднали посади міського голови й голови адміністрації, закортілось — роз’єднали. Забажали — ліквідували райради, не спитавши містян. Зволіли — не призначають вже тривалий час вибори міського голови тощо.

Тому, насамперед, потрібно міняти Конституцію, аби припинити це знущання над Києвом. Унеможливити його.

Тому що модель влади, яка вибудувана Кучмою в Києві, та існує з варіаціями досі, хибна по суті, й буде призводити постійно до таких проблем, які ми спостерігаємо впродовж останнього часу. Вона виявилася й неефективною.

Простою заміною окремих людей на міському олімпі  питання не розв’яжеш. Треба міняти саму структуру влади в Києві.

Поза всіляким сумнівом, в столиці має існувати повноцінне  самоврядування   з усіма його атрибутами (міська рада,   міський   голова, сформований  ними  виконавчий комітет). Роль  міської державної адміністрації зі своїм головою як місцевої ланки в єдиній  системі державної влади – має бути ретельно виписана. На мій погляд, вона повинна мати лише контрольно-наглядові функції.

І доки ми не вирішимо це загальне питання, ми постійно, як вчив класик, будемо на нього натикатися, розв’язуючи перманентні локальні кризи, що нас очікують. Треба дивитися в корінь проблеми. А без корекції Конституції тут не обійдешся.

Зараз Київ згадується в чотирьох  статтях Основного закону. Окрім названих вище 118 і 140 — ще в 20-й і 133-й.

Варто було б звести все до однієї. Можливо, як варіант, могло би бути таке формулювання: “Столицею України є місто Київ. Спеціальний статус міста Києва як столиці України, додаткові повноваження органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в місті Києві в зв’язку з виконанням ними столичних функцій визначаються окремим законом”. Крапка. З інших  все прибрати.

У такому разі у влади не буде спокуси й можливості постійно трактувати особливості для столиці як можливість звужувати самоврядні права Києва порівняно з іншими містами. А столична специфіка буде полягати лише в додаткових можливостях органів влади міста.

Кияни не повинні постійно бути стати заручниками політичної і правової невизначеності. Треба з цим покінчити. На конституційному рівні.

Теги: конституция, самоуправление, кризис, кучма

середа, 17 квітня 2024 г.
18:19
УВАГА!!! КиївВлада переїхала на новий домен
п'ятниця, 12 квітня 2024 г.
20:56
“Українська команда” передала велику партію дронів-літаків легендарному батальйону “Ахіллес”, - Палатний
20:51
Ексміністр оборони Резніков став директором безпекових і оборонних програм в ГО “Український інститут майбутнього”
20:45
Начальник КОВА Руслан Кравченко у Чернівцях взяв участь у Конгресі місцевих та регіональних влад при Президентові України
20:34
На київській ТЕЦ-5 встановлять додаткові генератори
20:20
В Україну повернули тіла 99 полеглих захисників
20:02
У Києві з суботи відновлює роботу автобус № 7 (схема)
19:54
На Бахмутському та Новопавлівському напрямках відбито понад 40 атак, загалом на фронті 81 боєзіткнення, - Генштаб ЗСУ
19:43
Представники громадськості вимагають припинити переслідування антикорупційних активістів та журналістів-розслідувачів
19:31
Відзавтра, 13 квітня, столичний автобус № 35 подовжить свій маршрут до вулиці Гліба Бабіча (схема)
19:13
“Укренерго” організувала для ветеранів війни програму навчання та працевлаштування “Разом”
19:01
На Броварщині витратять 1,86 млн гривень на облаштування дитмайданчиків
18:49
На вулиці Богатирській у Києві до 21 квітня обмужать рух транспорту (схема)
18:36
У Броварах з'явився новий патріотичний стінопис “Обіймаю тебе, моя Україно!”
18:17
Столична влада зупинила проведення аукціону з надання в оренду Житнього ринку
18:04
У реєстрі зниклих безвісти наразі налічується понад 2 тисяч дітей
Календар подій
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
12 квітня 2024 г. 15:00
Підтримка армії та більше коштів на “цивільні” напрямки: Київрада внесла зміни до бюджету-2024 і Програми соцекономрозвитку
Столична міськрада 11 квітня 2024 року внесла чергові зміни до бюджету Києва на 2024 рік, а також відкоригувала нову Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. Точний перелік всіх коригувань буде доступний після публікації цих документіві, адже депутати і чиновники погодили внесення до відповідних проєктів рішень численних правок безпосередньо перед їх розглядом в сесійній залі. Між тим, відомо, що дохідну частину бюджету було збільшено до 75,2 млрд гривень, видаткову – до 92,5 млрд гривень. Відповідно, додаткові 995 млн гривень планується витратити по програмі “Захисник Києва”, 79,9 млн – на обладнання опорних пунктів в межах столиці, 459,3 млн гривень – на різні соціальні виплати військовослужбовцям, 30 млн гривень – напряму нададуть Міністерству оборони України в якості субвенції тощо. Не обійшлося і без збільшення витрат на “цивільні” напрямки – ще 89,4 млн було виділено на ремонтні роботи на дорогах, 50,8 млн – на реконструкцію ліфтового обладнання в багатоповерхівках і т.д. Була відповідно відкорегована і нова Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР), яка розрахована на 2024-2026 роки. 
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
10 квітня 2024 г. 09:00
Бюджет Києва дуже скромно поповнився за рахунок оренди та приватизації комунального майна у 2023 році
У 2023 році столична влада продемонструвала одні з найгірших результатів наповнення бюджету за рахунок оренди і приватизації комунального майна за останні роки. Як стало відомо, від такої оренди до міської скарбниці надійшло 33,9 млн гривень, що більш ніж в половину менше планових показників, а від продажу комунальної нерухомості – 81,9 млн гривень (плюс ще 18.9 млн гривень, які були перераховані у 2024 році), що набагато менше ніж у попередні роки. Судячи з усього, причиною таких скромних надходжень до міського бюджету є і повномасштабна війна, яка знизила бізнес-активність у столиці, і систематичні порушення процедур і законодавства з боку профільних чиновників КМДА, які кожного року обходяться киянам у десятки мільйонів гривень.